Al ruim € 6.500,- voor Alzheimercampagne ‘Ik ben Wil’

 
De campagne ‘Ik ben Wil’ heeft in de eerste week al ruim € 6.500,- aan donaties opgeleverd. ‘Ik ben Wil’, is een lokale campagne die gaat over de ziekte van Alzheimer. Naast de opbrengst maakt de campagne ook veel reactie en herkenning los.
 
Alle donaties komen ten goede aan drie lokale initiatieven in het kader van Alzheimer: de creatie van een belevingstuin in Talma Hûs in Feanwâlden, een boottocht voor de bewoners van verpleeghuis De Waadwente in Dokkum en signaleringstrainingen van Alzheimer Friesland.
 
Het maakt wat los
Naast de opbrengst tot nu toe maakt de campagne veel los in de regio rond Dokkum. Er wordt massaal gereageerd op alle berichten en verhalen online, de familie Vogt ontvangt veel bloemen en kaarten en ondernemers in de stad zetten eigen acties op om de campagne te ondersteunen. “Hartverwarmend”, noemt initiatiefnemer van de campagne Titus Vogt deze reacties. “Het is precies de bedoeling van ‘Ik ben Wil’; het bespreekbaar maken van deze vreselijke ziekte.”
 
Het verhaal van de familie Vogt
De campagne ‘Ik ben Wil’ brengt de verhalen en gezichten van een familie waarin Alzheimer een hoofdrol speelt, in beeld. Afgelopen week verscheen het verhaal van Wil online, deze week volgt het verhaal van haar man, Titus Vogt senior. Zo wordt in een campagne van acht weken lang wordt het verhaal van de familie Vogt verteld.
 
Leef je leven

Wil Vogt heeft Alzheimer en is het gezicht van de campagne. “Leef je leven”, is haar boodschap. Wil stond altijd volop in het leven. Met haar kracht, haar positieve levensinstelling én haar ziekte laat ze zich van haar meest kwetsbare kant zien in de campagne ‘Ik ben Wil’. “Leef je leven, want als deze verschrikkelijke ziekte je overkomt, ben je nergens meer.” 
 
Sponsoractie
Op de website www.ikbenwil.nl kan gedoneerd worden voor een sponsoractie die gekoppeld is aan de campagne. Het ingezamelde geld is bedoeld voor drie lokale doelen:
  • Talma Hûs in Feanwâlden zet de opbrengsten in voor meer persoonsgerichte zorg, met onder ander de investering in een belevingstuin en specifiek afgestemde activiteiten voor zowel groepen als individuen
  • De Waadwente in Dokkum wil met de opbrengsten uit de campagne ‘Ik ben Wil’ volgend jaar graag een boottocht maken met hun bewoners
  • Alzheimer Friesland gaat met de opbrengsten aandacht vragen voor trainingen om Alzheimer te signaleren en er mee om te gaan
 
Taboes doorbreken
Alzheimer is een ziekte die ons allemaal kan overkomen. Het komt in bijna iedere familie- of vriendenkring wel voor, en toch is er nog zoveel wat onbesproken is over de ziekte. De campagne ‘Ik ben Wil’ is bedoeld om taboes te doorbreken, de ziekte bespreekbaar te maken, om vragen die nooit gesteld worden wel te beantwoorden. Om in beeld te brengen wat een ziekte met je doet, wanneer alles anders wordt. En, om geld in te zamelen voor een concreet doel. Om hen die Alzheimer hebben, te kunnen laten genieten van iets wat zo normaal lijkt te zijn, maar zo ver weg is voor wie de ziekte heeft. www.ikbenwil.nl
 
De campagne ‘Ik ben Wil’ is een initiatief van ondernemer en zoon van Wil, Titus Vogt.